سبک های دلبستگی کودکی تعیین کننده روابط بزرگسالی هستند!
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

اگر با مشکلات رابطه دست و پنجه نرم می کنید و فکر می کنید یک جای کار می لنگد، این مقاله می تواند برای شما بسیار موثر باشد. یکی از علت های اصلی مشکل در روابط، بر اساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی ممکن است سبک دلبستگی باشد که در دوران نوزادی با مراقب اصلی خود ایجاد کردهاید. در اینجا قصد داریم تا به نحوه تشخیص دلبستگی ناایمن و ایجاد ارتباطات قوی تر و سالم تر بپردزایم و خوشحال می شویم که تا انتها با ما همراه باشید.

دلبستگی چیست؟

دلبستگی یا پیوند دلبستگی، ارتباط عاطفی است که شما در دوران نوزادی با مراقب اصلی خود – احتمالاً مادرتان – ایجاد کرده اید. براساس نظریه دلبستگی، که توسط روان‌پزشک بریتانیایی جان بولبی و روان‌شناس آمریکایی مری آینزورث ارائه شد، کیفیت پیوندی که در این اولین رابطه تجربه کردید، اغلب تعیین می‌کند که چگونه با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنید و به صمیمیت در طول زندگی پاسخ می‌دهید. اگر مراقب اصلی شما به عنوان یک نوزاد احساس امنیت و درک می کرد، اگر می توانست به گریه های شما پاسخ دهد و نیازهای در حال تغییر فیزیکی و عاطفی شما را به دقت تفسیر کند، احتمالاً یک دلبستگی موفق و مطمئن ایجاد کرده اید. به عنوان یک بزرگسال، معمولاً به معنای اعتماد به نفس، اعتماد، و امیدوار بودن، با توانایی مدیریت سالم تعارض، پاسخ به صمیمیت و هدایت فراز و نشیب های روابط عاشقانه است.

انواع دلبستگی

فراتر از دسته بندی دلبستگی به عنوان ایمن یا ناایمن، زیر مجموعه هایی از دلبستگی ناایمن وجود دارد که چهار سبک دلبستگی اصلی را به ما می دهد:

دلبستگی ایمن

دلبستگی دوسوگرا

دلبستگی اجتنابی

دلبستگی آشفته

چگونه سبک دلبستگی ایمن بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد

داشتن سبک دلبستگی ایمن به این معنی نیست که شما کامل هستید یا مشکلاتی در رابطه را تجربه نمی کنید. اما احتمالاً به اندازه کافی احساس امنیت می‌کنید که مسئولیت اشتباهات و شکست‌های خود را بپذیرید، و در مواقعی که به آن نیاز دارید، مایلید به دنبال کمک و حمایت باشید.

*شما قدر دان خود هستید و می توانید در یک رابطه صمیمی خودتان باشید. در بیان احساسات، امیدها و نیازهای خود راحت هستید.

*از بودن با دیگران احساس رضایت می کنید، آشکارا از شریک زندگی‌تان حمایت می کنید اما اکر هم از یکدیگر دور هستید، احساس اضطراب نمی کنید.

*شما می توانید تعادل عاطفی خود را حفظ کنید و به دنبال راه های سالم برای مدیریت تعارض در یک رابطه نزدیک باشید.

*وقتی با ناامیدی، شکست در روابط خود و همچنین سایر بخش‌های زندگی‌تان مواجه می‌شوید، به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستید.

چگونه سبک دلبستگی دوسوگرا بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد؟

اگر سبک دلبستگی دوسوگرا یا مضطرب دارید، طبق اطلاعات بدست آمده از روانشناس خانواده و درمانگر اازدواج، ممکن است از اینکه بیش از حد وابسته هستید یا نیاز دائمی خود به عشق و توجه خجالت بکشید. یا ممکن است از ترس و اضطراب در مورد اینکه آیا همسرتان واقعاً شما را دوست دارد احساس فرسودگی کنید.

*شما می خواهید در یک رابطه باشید و خواهان احساس صمیمیت با دیگری هستید، اما در تلاش هستید که احساس کنید می توانید به شریک خود اعتماد کنید یا کاملاً به آن اعتماد کنید.

*زمانی که وارد یک رابطه عاطفی می شویدف این موضوع بیش از حد زندگی شما را تحت شعاع قرار می دهد. *ممکن است رعایت مرزها برای شما دشوار باشد

*بسیاری از احساس ارزشمندی شما به این بستگی دارد که چگونه احساس می‌کنید!

*زمانی که از شریک زندگی خود دور هستید احساس اضطراب یا حسادت می کنید و ممکن است از احساس گناه، کنترل رفتار یا دیگر تاکتیک های دستکاری برای نزدیک نگه داشتن آنها استفاده کنید.

*شما به اطمینان دائمی و توجه زیاد شریکتان نیاز دارید.

چگونه سبک دلبستگی اجتنابی بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد؟

به عنوان فردی که دارای سبک دلبستگی اجتنابی – طردکننده است، تحمل صمیمیت عاطفی برای شما دشوار است. شما برای استقلال و آزادی خود ارزش قائل هستید تا جایی که می توانید از صمیمیت در یک رابطه عاشقانه احساس ناراحتی کنید، حتی از آن خفه شوید.

*شما فردی مستقل هستید، از مراقبت از خود راضی هستید و احساس نمی کنید به دیگران نیاز دارید.

*هر چه کسی بیشتر تلاش کند به شما نزدیک شود یا شریک زندگی شما نیازمندتر شود، تمایل بیشتری به کناره گیری دارید.

*شما از احساسات خود ناراحت هستید و شرکای شما اغلب شما را متهم می کنند که دور و بسته هستید، سفت و سخت و بی تحمل هستید. در مقابل، آنها را متهم می کنید که بیش از حد نیازمند هستند.

*شما مستعد به حداقل رساندن یا نادیده گرفتن احساسات شریک زندگی خود هستید، رازها را از آنها پنهان می کنید، درگیر امور می شوید و حتی به روابط خود پایان می دهید تا احساس آزادی خود را دوباره به دست آورید.

*در حالی که ممکن است فکر کنید به روابط نزدیک یا صمیمیت نیاز ندارید، حقیقت این است که همه ما به این نیاز داریم. انسان‌ها برای برقراری ارتباط و در اعماق خود سخت‌گیر هستند، حتی کسی که سبک دلبستگی اجتنابی-نفی کننده دارد، خواهان یک رابطه معنادار نزدیک است – اگر فقط می‌توانستند بر ترس عمیق خود از صمیمیت غلبه کنند.

چگونه سبک دلبستگی نامنظم بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد!

اگر سبک دلبستگی ناسازگاری دارید، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج احتمالاً هرگز یاد نگرفته اید که احساسات خود را آرام کنید، بنابراین هم روابط و هم دنیای اطراف شما می توانند احساس ترسناک و ناامن کنند. اگر در کودکی تجربه آزار و اذیت داشته اید، ممکن است سعی کنید همان الگوهای رفتاری آزاردهنده را به عنوان یک بزرگسال تکرار کنید.

*احتمالاً روابط صمیمی را گیج‌کننده و ناراحت‌کننده می‌یابید، که اغلب بین  احساسی عشق و نفرت نسبت به شریک زندگی در نوسان هستید

*ممکن است نسبت به شریک خود بی احساس، خودخواه، کنترل کننده و بی اعتماد باشید که می تواند منجر به رفتار انفجاری یا حتی توهین آمیز شود. و شما می توانید به همان اندازه که به دیگران سخت می گیرید به خودتان سخت بگیرید.

*ممکن است الگوهای رفتاری ضد اجتماعی یا منفی از خود نشان دهید، از الکل یا مواد مخدر سوء استفاده کنید، یا مستعد پرخاشگری یا خشونت باشید.

*دیگران ممکن است از خودداری شما از پذیرفتن مسئولیت اعمالتان ناامید شوند.

*در حالی که خواهان امنیت یک رابطه صمیمی و معنادار هستید، احساس می کنید ارزش عشق را ندارید و از صدمه دیدن دوباره می ترسید.

*دوران کودکی شما ممکن است در اثر سوء استفاده، غفلت یا آسیب شکل گرفته باشد.

سخن پایانی:

امیدورایم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. البته برای درمان مسائل رابطه بهتر است که حتما با یک درمانگر صحبت کنید و به یکی از مرکز مشاوران مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید که فرایند زندگی یک چالش و پر از فراز و نشیب است. اگر هم اکنون در سربالایی زندگی قرار دارید، به خود فرصت دهید و با تلاش کردن اوضاع را بهتر کنید

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی , مشاوره فردی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: